2010. augusztus 13., péntek

Már megint cukkini, ráadásul duplán...



...azaz kapros cukkinifőzelék cukkiniffasírttal.

A kert még mindig ontja a cukkinit, felét elosztogatjuk, de még a maradékot is alig bírjuk elfogyasztani. Pedig hetente többször is terítéken van,a lehető legváltozatosabb formában.

Reggel törtem a fejem,hogy mit is lehetne ma főzni, valami könnyűt ettem volna ebben a hőségben. Ekkor ugrott be a főzelék! Na, ezt még úgy sem próbáltam, talán ez az egyetlen,amit eddig nem csináltam belőle. De mivel nagyon sokan mondták,hogy még finomabb,mint a tökfőzelék, amit szintén szeretek, úgy gondoltam, hogy kipróbálom. Főzelék már úgyis hónapok ota nem volt terítéken, nem is tudom miért, pedig szeretjük...

Elkezdtem receptek után kutatni a neten, végül több recept elolvasása után összehoztam egyet, ami úgy gondoltam, hogy jó lesz az én ízlésemnek.
Hát nem csalódtam, sőt, sokkal, de sokkal finomabb lett, mint gondoltam előtte. És hogy teljes legyen kép, feltétnek is cukkiniből csináltam fasírtokat. :))

Hozzávalók a főzelékhez:

80 dkg cukkini /ezt már hámozva,kimagozva mértem/
4 dcl tej
2 dcl tejszín
só, őrölt bors
1 kisebb citrom
2 közepes fej hagyma
2 gerezd fokhagyma
2 evőkanál kukoricakeményítő
olaj
kapor

A cukkinit meghámoztam, félbevágtam, és egy kanál segítségével kikapartam a magokat,és egy V gyalu segítségével gyufaszál vastagságúra reszeltem. Egy lábasban olajat hevítettem, rádobtam a nagyon apróra reszelt hagymát és fokhagymát, majd lassú tűzön kevergetve 1-2 percig pirítottam. Ekkor hozzáadtam a reszelt cukkinit,sóztam,borsoztam, és 4-5 percig , többször megkeverve átsütögettem. Ekkor belecsavartam a citrom levét, felöntöttem kb. 2 dcl vízzel, majd fedő alatt 15 percig pároltam. A vége felé adtam hozzá az apróra vágott kaprot, néha megkeverve tovább pároltam.

A tejet és a tejszínt csomómentesre kevertem a keményítővel, majd hozzáadtam a cukkinihez. Csak 2-3 percig főztem, enyhén forralva, hogy összefőjenek az ízek.




Amíg főtt a főzelék, addig elkészítettem a fasírtokat.

Hozzávalók:

kb. 80 dkg cukkini
2 tojás
2 evőkanál liszt /zabpehely- vagy barnarizs-liszt/
5 evőkanál zsemlemorzsa
15 dkg reszelt sajt
1 közepes fej hagyma
2 gerezd fokhagyma
1 csokor petrezselyemzöld
só, őrölt bors
+ egy kevés zsemlemorzsa a panírhoz

A cukkiniket meghámoztam,kiszedtem a magokat,majd lereszeltem. Besóztam, és állni hagytam 10 percig, hogy kiengedje a levét. Ekkor jó alaposan kinyomkodtam, és hozzáadtam a tojásokat,lisztet,zsemlemorzsát,őrölt borsot, apróra reszelt fokhagymát és vöröshagymát. Végül belekevertem a reszelt sajtot és az apróra vágott petrezselyemzöldet is.

Egy lábasban két bő olajat hevítettem. Mikor kellően forró volt, akkor a masszából fasírtokat formáztam, zsemlemorzsában meghempergettem és beleraktam. Egy kicsit ellapítgattam, hogy inkább korong formája legyen, úgy jobban átsül. Nem túl erős tűzön sütöttem, hogy jól át tudjon sülni a belseje is. Mikor kisült, papírtörlőre szedtem, hogy a felesleges olajat leitassam róla.

A massza nagyon lágy volt, nem lehetett úgy formázni, mint a hagyományos fasírtot, de szépen egybesült, és nagyon finom lett a végeredmény.

16 megjegyzés:

Éva írta...

Ez nagyon finom lehetett, én is jobban szeretem, mint a tökfőzeléket - néha zabkorpával kevert tönkölyliszttel sűrítem, nagyon jó.

Thrini írta...

Én egyben szoktam sütni lepénynek, nagyon szeretem. Így fasírtként is remek lehet, egyedül a zsiradékban sütés tart vissza. :)

Szemi írta...

Éva,szerintem is fini így.
Ráadásul a citromos savanyítás is jobban ízlik,mint az ecetes, azért sosem voltam oda, nem bírom az ecet szagát.

Thrini, én sem szeretek olajban sütni, úgyhogy ez az egyben sütés jól hangzik. Hogy csinálod, olajozott tepsiben sütöd ki?

Gizi írta...

Látom nálatok is napirenden van még a cukkini. Nálam is rengeteg van még és sajnálom otthagyni, pedig lassan kifogyok az ötletekből. Remek ez a főzelék recept, citrommal még nem ízesítettem, feltétlen kipróbálom.

A cukkini fasírtot, egy olajjal megkent sütőpapírra szoktam tenni és a sütőben úgy sütöm meg a kis pogácsákat. Sütés közben egyszer átfordítom.

Névtelen írta...

Jaj de jó! Holnapra pont cukkinifőzeléket terveztem cukkinifasírttal. Nálunk is rengeteg van a kertben, úgyhogy gyakran kerül az asztalra.

Bianka írta...

Ez évben valahogy én sem tudom megunni

Ottis írta...

Guszta!

Szemi írta...

Bianka, én sem! :))

Ottis, köszi!

Gaabee írta...

Ma föztem meg. Diéta ide, diéta oda, 2x KELLETT szedni belöle!!! Több, mint fenséges volt!

Szemi írta...

Gaabee, ez igazán belefér a diétába, akár duplán is! :)
Alig várom,hogy megint tele legyen cukkinivel a kert. :))

Oro írta...

Cukkini cukkinivel, kell ennél jobb? Ez lesz ma a vacsi! Köszi a tippet! :)
(Aranyos jobb oldalon a cica, játszottam vele) :)))

Szemi írta...

Oro, remélem, nektek is ízleni fog!:)
Köszi a cica nevében is. :))

Oro írta...

Kedves Szemi,
Én soha sem ettem meg a tökfőzeléket, de a cukkini főzelékről azt kell mondanom: szeretem! Kétszer készítettem már el, a fasírtot pedig harmadszor, ma is ez volt az ebéd.
Köszi mégegyszer!!! :)
Oro

Szemi írta...

Oro, nagyon örülök, hogy neked is ízlett! Köszönöm a visszajelzést. :)

Viki írta...

Szemi! én meg annak örülök, hogy újra felszínre hoztad ezt a remek ötletet. Van is egy óriási cukkinim, amiből szerintem tudok főzeléket is és fasírtot is készíteni. Hétvégén ez lesz az ebédünk. Nagyon örülök neki.
Köszönöm az ötletet.

Szemi írta...

Drága Vikim! :)
Nagyon örülök, hogy a kedvedre való a fogás.. Mostanában sajnos nem sok új receptet hozok, kevés az időm.. így általában a régebbi, jól beváltakat főzöm én is újra.. :)