2009. december 10., csütörtök

Sült túrógombóc




Tegnap találtam a hűtőben egy doboz túrót, aminek vészesen közeledett a szavatossági határideje. Mivel időm kevés volt, mindenképpen csak olyan étel jöhetett szóba,ami gyorsan készen van.
Ekkor jutott eszembe,hogy éppen ideje lenne,ha végre kipróbálnám a túrógombóc készítést,. Bár nagyon szeretem,még sosem csináltam. Egy kicsit féltem,hogy mi lesz,ha szétfőnek a vízben /olvastam rossz tapasztalatokat/, ezért elkezdtem kutakodni a neten. Láttam,hogy többen is kipróbálták és dicsérték ezt a verziót, ahol nem főzni, hanem sütni kell a gombócokat.
Több receptet átolvasva összeállítottam a saját verziómat gombóc-ügyben. :))
Ez a mennyiség 2 személyre szól.

Hozzávalók:

Gombócok:

25 dkg túró
5 dkg cukor
1 vaníliás cukor
1 egész tojás
1 tojásfehérje
1 szikkadt kifli vagy zsemle
1 narancs leve és reszelt héja
2 evőkanál búzadara
2 evőkanál zsemlemorzsa
kevés tej

öntet:

2 dcl tejföl
1 evőkanál cukor
1 vaníliás cukor
1 egész tojás
2-3 maréknyi szeletelt mandula

A forma kikenéséhez és a tálaláshoz :

vaj
zsemlemorzsa
porcukor
olaj

A sütőt előmelegítjük 180°C-ra.Amíg melegszik,elkészítjük a gombócokat.

A szikkadt kiflit felkarikázzuk és tejbe áztatjuk,majd kinyomkodva hozzáadjuk a többi alapanyagot: túrót, cukrot,vaníliás cukrot,tojás sárgáját a narancs levét és reszelt héját,búzadarát,zsemlemorzsát,és jól elkeverjük. Végül óvatosan beleforgatjuk a felvert 2 tojásfehérjét.
Lágy,de formázható masszát kell kapnunk. Ha nagyon lágy, akkor tegyünk még hozzá1-2 evőkanálnyi zsemlemorzsát.
Egy hőálló tálat kivajazunk, megszórjuk zsemlemorzsával. Nagyobb gombócokat formázunk, kicsit meghempergetjük zsemlemorzsában, és a tálba rakjuk.




Közben 2-3 maréknyi szeletelt mandulát száraz serpenyőben, lassú tűzön kicsit megpirítunk.Folyamatosan kevergessük,nehogy leégjen.



Elkészítjük az öntetet: a tejfölt, cukrot, vaníliás cukrot és az egész tojást alaposan kikeverjük.
Ráöntjük a gombócok tetejére, és rászórjuk a pirított mandulát.




Betoljuk az előmelegített sütőbe, és 20-25 perc alatt készre sütjük.
Amíg sült, addig elkészítettem a pirított zsemlemorzsát:
Egy serpenyőben kevés olajat melegítettem, hozzáadtam kb. 1 pohárnyi /3 dcl/ zsemlemorzsát, és folyamatosan kevergetve, lassú tűzön megpirítottam.Nagyon kell rá vigyázni,mert hamar leég!
Mikor kész lett,porcukorral összkevertem.

Tálaláskor a tányérra szedtem a pirított zsemlemorzsát, ráültettem a gombócokat, és narancs szeletekkel tálaltam.
Adhatunk mellé narancslekvárt is.

Megjegyzés: a gombóc hozzávalóit turmixgépbe rakva kevertem össze,így a tejbe áztatott kifli is alaposan szét lett keverve. A gombócokhoz ha lehet,használjunk kifliből vagy zsemléből készített morzsát, a legjobb az,amit otthon készítünk. Az üzletibe gyakran beledarálnak többféle kenyeret is, ezért az íze is más.

Tipp:ha csak friss kiflink vagy zsemlénk van otthon, tegyük 1-2 percre a mikróba. Mire kihűl,olyan lesz,mintha több napos lenne. Így már le is tudjuk darálni, vagy reszelni, és kész is a házi zsemlemorzsa!

1 megjegyzés:

Ottis írta...

Nagyon guszta ez a túrógombóc, már egy ideje készülök én is sült formában készíteni.Egyszer sort kerítek rá :-)